Pages

Subscribe:

Sunday, 8 June 2014

SKEMA RPH KSSR PENDIDIKAN ISLAM



 MODUL PENGAJARAN KREATIF MELALUI EMPAT FASA TERARAH
 
Guru pelatih Pendidikan Islam sekolah rendah telah disarankan untuk menggunakan model ini semasa proses P&P mereka. Model diperlukan untuk memberikan gambaran secara keseluruhan tentang proses kreatif. Melalui model, urutan, perkaitan, corak, aliran dan organisasi dapat ditunjukkan. Model juga amat penting untuk minda berfungsi kerana membenarkan kita untuk menjangkau keperluan, langkah dan tindakan akan datang.
Modell Pengajaran Berteraskan Empat Fasa Terarah ini merupakan sebuah rancangan pengajaran kreatif yang lengkap, yang terdiri daripada empat fasa, bermula dengan Fasa Persediaan, diikuti dengan Fasa Imaginasi, seterusnya Fasa Perkembangan dan diakhiri dengan Fasa Tindakan.

FASA PERSEDIAANbermula dengan pemerhatian sehingga proses analisis secara berfikrah (thoughtful) situasi, objek dan karya, cara sesuatu itu berfungsi atau gagal dan sebagainya. Maklumat yang diperoleh melalui pemerhatian dan analisis disimpan dan diproses oleh minda.
                Kemahiran
Indikator
Pemerhatian
Membuat pemerhatianaktif untuk mengumpul
maklumat
􀁸 Menggunakan deria penglihatan, pendengaran,
sentuhan, rasa atau bau
􀁸 Menumpukan pemerhatian kepada objek,
perkataan, ayat atau teks secara menyeluruh
􀁸 Menggunakan alat, radas, bahan, instrumen
atau spesimen yang sesuai
􀁸 Mengendalikan alat, radas, bahan, instrumen
atau spesimen dengan betul
􀁸 Menggunakan pelbagai kaedah atau prosedur
yang sesuai
􀁸 Mengenal pasti ciri objek, situasi atau
fenomena dengan tepat
􀁸 Mendapatkan makna dengan betul
􀁸 Mengenal pasti objek, situasi atau fenomena
sekeliling yang berkaitan

Analisis
Menganalisis maklumatdengan menghuraikan
bahagian kepada yanglebih kecil bagi
memahami sesuatu
􀁸 Mengenal pasti persamaan dan perbezaan
dengan betul
􀁸 Mengasingkan maklumat berdasarkan kriteria
tertentu
􀁸 Mengumpulkan maklumat berdasarkan kriteria
tertentu
􀁸 Menyusun maklumat mengikut kriteria tertentu
􀁸 Mengesan sebab berdasarkan maklumat
berwibawa
􀁸 Mengkaji kesan baik dan kesan buruk
􀁸 Mengimbas kembali idea.
􀁸 Mencari banyak bukti yang diterima dan
disokong berdasarkan fakta dan maklumat

Dalam FASA IMAGINASI, idea dijanakan untuk mencari hubung kait dan gabung jalin dengan menggunakan teknik seperti sumbangsaran. Seterusnya, idea dikutip dan sintesis idea berlaku untuk memilih atau menghasilkan ciptaan.
Kemahiran
Indikator
Penjanaan idea
Menghasilkan idea yangberkaitan dengan
sesuatu perkara
􀁸 Menghasilkan idea baharu yang banyak (yang
mungkin benar atau tidak pasti tetapi logik)
􀁸 Menghasilkan idea secara berterusan
􀁸 Menghasilkan idea yang bermakna
􀁸 Mencari hubung kait, gabung jalin atau corak
berdasarkan maklumat yang ada

Sintesis idea
Menggabungkanmaklumat yangberasingan untukmenghasilkan danmemilih sesuatu
􀁸 Membuat kesimpulan, membuat pengitlakan
dan membina tajuk.
􀁸 Menghasilkan bentuk komunikasi yang unik –
lukisan, kraf, binaan, peta, rajah, puisi, muzik,
lagu, karangan, laporan dan lakaran
􀁸 Menentukan maklumat diperoleh mencukupi
dan memastikan sama ada maklumat
tambahan diperlukan
􀁸 Membuat keputusan tentang sintesis akhir
􀁸 Membincang kebaikan atau kelebihan dan
keburukan atau kekurangan yang menjurus
kepada keputusan akhir
􀁸 Mencabar dan menilai maklumat baharu yang
diperoleh sama ada memerlukan tindakan
susulan atau diketepikan
􀁸 Membuat refleksi yang berterusan


Seterusnya dalam FASA PERKEMBANGAN, penambahbaikan terhadap hasil idea perlu dijalankan sebelum penilaian terakhir.
Kemahiran
Indikator
Penambah baikan
Membuatpenambahbaikanuntukmengembangkan ataumempelbagaikan
sesuatu idea untukmeningkatkan mutuatau keindahan hasilkarya atau ciptaan
Menokok tambah idea
􀁸 Mengubah suai idea
􀁸 Memberi pelbagai penerangan rasional
tentang idea
􀁸 Memberi pelbagai contoh berkaitan dengan
tugasan
􀁸 Memberi pelbagai kategori atau aspek

Menilai
Membuatpertimbangan tentangsesuatu perkara
􀁸 Memberi alasan yang tepat untuk menerima atau
menolak idea
􀁸 Menyatakan kekuatan dan kelemahan, kebaikan
dan keburukan, kelebihan dan kekurangan
berdasarkan bukti atau alasan tertentu
􀁸 Membuat wajaran dengan betul
􀁸 Membuat pilihan berdasarkan kenyataan atau
fakta sebenar dan tidak dipengaruhi oleh
perasaan atau prasangka

Suatu ciptaan asli tidak bermakna dan tidak bernilai jika tidak digunakan atau tidak dilaksanakan. Semua idea baharu yang dilaksanakan membawa perubahan dalam kehidupan harian dan menggerakkan individu untuk memulakan semula pemerhatian dan penganalisisan. Melalui FASA TINDAKAN ini, kreativiti menjadi amalan berterusan.
Kemahiran
Indikator
Pelaksanaan
Menyampaikan danmempersembahkan
idea atau menghasilkanprototaip
Menghuraikan idea kepada butiran atau
bahagian yang lebih kecil dan khusus
􀁸 Menyusun idea secara tersusun dan
mudah difahami
􀁸 Menghasilkan idea tidak sama dengan
orang lain, idea tidak seperti yang biasa
dan idea yang belum ada atau frekuensi
ideanya kecil

Amalan berterusan
Peka kepada perkara disekeliling dan menjana
idea untuk berkreatif
􀁸 Peka kepada perkara di sekeliling
􀁸 Membuat pemerhatian untuk mengenal
pasti masalah, kesilapan dan
kelemahan
􀁸 Mempraktikkan proses kreatif untuk
menghasilkan idea baharu secara
berterusan


Dalam membangunkan kreativiti, terdapat beberapa strategi P&P yang sesuaidiaplikasikan oleh guru. Antara strategi P&P yang boleh digunakan ialah:
􀁸 Konstruktivisme
􀁸 Inkuiri penemuan
􀁸 Pembelajaran berasaskan masalah
􀁸 Membuat keputusan
􀁸 Pembelajaran berasaskan projek




KONSTRUKTIVISME adalah satu fahaman di mana individu atau murid membina  pengetahuan dengan sendiri.
1)  Lima prinsip utama dalam konstruktivisme iaitu 5 Es. Engege(melibat), explore (meneroka), explain ( menjelas), elaborate (mengembang) dan evalute (menilai).
2)    Fungsi utama guru ialah sebagi pemudah cara pembelajaran, guru merancang dan mewujudkan suasana pembelajaran yang membolehkan murid memperolehi pengalaman pembelajaran yang dihajati.
3)    Perkaitan proses kreatif terarah dalam pengajaran dan pembelajaran model  konstruktivisme:
           Fasa persediaan :  Orientasi idea berasaskan pengetahuan sedia ada.
           Fasa Imaginasi   :   Penstrukturan idea, meneroka, menjelas dan
                                            konstruk idea baru.

           Fasa perkembangan:  Penjelasan lanjut dan aplikasi idea
           Fasa  tindakan :  penilaian, kaji semua perubahan idea.

INKUIRI PENEMUAN
1) Prinsip asas model ini ialah murid bekerja sendiri untuk menemu pengetahuan baru dalam suasana pengajaran pembelajaran yang menekankan penyoalan.
2)   Model ini melibatkan penaakulan induktif di mana murid mengkaji hubungan, saling kaitan serta pola dan seterusnya membuat kesimpulan.
3)    Perkaitan proses kreatif terarah dalam pengajaran dan pembelajaran model Inkuiri penemuan:
           Fasa persediaan :  memerhati, menciri,mengelas dan menyoal
           Fasa Imaginasi   :   meneroka, merancang, meramal dam membuat
                                             hipotesis.

           Fasa perkembangan:  menguji hipotesis
            Fasa  tindakan :  membuat kesimpulan, melapor, dokumentasi dan
                                         mentaksir.





BERASASKAN MASALAH
1)  Dalam model ini, guru mengemukakan suatu masalah yang berkaitan dengan  kehidupan sebenar kepada murid.
2)     Masalah yang dikemukakan bukan masalah rutin dan pelbagai jenis penyelesaian boleh diperolehi.
3) Perkaitan proses kreatif terarah dalam pengajaran dan pembelajaran model berasaskan masalah:
           Fasa persediaan : Mengenal pasti masalah dan menjelaskan masalah.
           Fasa Imaginasi   : Mencari alternatif penyelesaian
           Fasa perkembangan:  Melakukan operasi dan menilai penyelesaian
                                                 masalah.

  Fasa  tindakan :  membuat refleksi penyelesaian yang dibuat.

MEMBUAT KEPUTUSAN
1)    Model ini melibatkan murid dalam sesuatu situasi berkaitan seharian di mana dia perlu membuat pilihan yang paling baik.            
2) Perkaitan proses kreatif terarah dalam pengajaran dan pembelajaran model Membuat keputusan
           Fasa persediaan :  mengumpul maklumat, mengenalpasti matlamat
                                            dan mengenal pasti alternatif.

           Fasa Imaginasi   :   meramal, menyusun alternatif dan memilih                        
                                           alternatif.

           Fasa perkembangan:  menilai alternatif yang dipilih
 Fasa  tindakan :  membuat keputusan dan membuat rumusan.

PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
1)    Model ini memberi tumpuan kepada menyediakan pengalaman belajar dalam        menghasilkan sesuatu projek.                     
2)    Model ini melibatkan murid dalam menyelesaikan masalh,menyiasat dan               membina pengetahuan sendiri dalam menghasilakn produk yang realistik.
3)    Perkaitan proses kreatif terarah dalam pengajaran dan pembelajaran model  Pembelajaran berasaskan projek:
           Fasa persediaan :  tinjauan berfokus, berstruktur dan penyoalan
           Fasa Imaginasi   :   meneroka, merancang dan meramal
           Fasa perkembangan:  meneroka, mencari maklumat dan membuat
                                                    prototaip.

           Fasa  tindakan :  menganalisis maklumat, merumus, mentaksir,
                                        melapor dan dokumentasi.

Penerapan Proses Kreatif Terarah dalam P&P, perlu diikuti langkah demi langkah bermula daripada fasa persediaan, imaginasi, perkembangan dan tindakan.

Fasa
Terarah
Fokus Guru
Fokus Murid
Contoh soalan/
Rangsangan/Penaakulan
Persediaan
Mewujudkan
kesedaran, minat
dan perasaan ingin
tahu murid.
Menyediakan
situasi/konteks
pembelajaran yang
bermakna.
Mengenal pasti
tahap kefahaman
murid.
Mengesan
miskonsepsi/salah
tanggap yang
wujud.
Membuat
pemerhatian secara
aktif.
Menyampaikan idea
individu.
Menghubung kait
pengalaman sedia
ada dengan
pengalaman baru.
Menyediakan minda
murid untuk aktiviti
dan tugasan akan
datang.
Orientasi idea,
pengetahuan dan
pengalaman.

Apakah yang dimaksudkan
dengan…?
Beritahu secara lanjut
tentang..?
Apa yang buat anda berfikir
sedemikian..?
Bagaimana anda pasti?
Bagaimana anda mendapat
idea sedemikian?
Imaginasi
Menyediakan
situasi yang lebih
berfokus supaya
murid dapat
menjana idea.
Menyediakan
pengalaman untuk
sesuatu konsep
atau pemahaman.
Meneroka dan
menyiasat soalan
murid.
Menguji dan
membahaskan idea
murid.
Mengemukakan
soalan/masalah
untuk mencetus
dan menjana idea
murid.
Mencungkil idea
murid dan
membanding beza
idea mereka.
Memperkenalkan
alat berfikir yang
sesuai.
Membina pelbagai
bentuk penjelasan
berdasarkan bukti
yang dikumpul.
Membandingkan
penjelasan
murid/kumpulan.

Melibatkan secara
langsung dengan
fenomena/bahan/
konsep/alat.
Membangunkan asas
pengalaman bagi
sesuatu konsep/
fenomena.
Membina idea baru.
Membina asas
kepada pengalaman
yang selari untuk
membantu mereka
dalam proses
perkongsian dan
berkomunikasi.
Mentafsir maklumat/
bukti dan
menjelaskan konsep/
fenomena/idea.
Bagaimana anda akan..?
Bagaimana anda boleh..?
Apa anda akan buat jika..?
Bagaimana anda tahu jika..?
Apa yang diperlukan untuk
tahu lebih lanjut tentang...?
Mengapa anda
menggunakan kaedah/
cara/teknik tersebut?
Bagaimana anda dapat idea
tersebut?
Perkembangan
situasi/konteks baru
untuk menguji
kefahaman
Membina semula dan
memberi penjelasan
lanjut /kefahaman
dalam pelbagai mod
(bertulis, grafik, peta
minda dll).
Membuat hubung
kait pelbagai konsep
yang berkaitan.
Aplikasikan
pemahaman dengan
aktiviti harian.

Bagaimana anda
mengesahkan/
membuktikan…?
Apa akan berlaku jika…?
Apa lagi yang perlu
diketahui..?
Apa lagi yang mungkin perlu
dilakukan untuk
memastikan…?
Tindakan
Menggunakan
pelbagai bentuk
pentaksiran
terhadap
perubahan
kefahaman,
kemahiran dan
sikap...
Menyelesaikan
tugasan.
Mempersembahkan
hasil akhir tugasan
dalam pelbagai
bentuk.
Membuat penilaian
dan refleksi tentang
pembelajaran dan
kefahaman serta
kemahiran baru.
Apakah cara lain untuk
mempersembahkan hasil
tugasan anda/ saya?
Adakah anda/saya berpuas
hati dengan hasil kerja
anda/saya?
Apakah kemahiran/
pengetahuan baru yang
anda/saya peroleh?
Adakah cara lain untuk
menyelesaikan
masalah/tugasan anda/
saya?


INDIKATOR KREATIVITI DAN INOVASI DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM
Melalui perbincangan, penggabung jalinan ilmu dalamPendidikan Islam dan dengan disiplin ilmu yang lain, murid:
􀁸 Mengaplikasikan pemahaman kandungan danpengajaran dalam ayat Al-Quran.
􀁸 Mengaplikasikan konsep fardu ain dan fardu kifayahdalam kehidupan harian, menyelesaikan masalah danmembuat keputusan.
􀁸 Mengambil iktibar dan menjadikan panduan dalamkehidupan semasa daripada sirah Rasulullah s.a.w.
􀁸 Menghasilkan tulisan jawi dan khat, danmengaplikasikan kemahiran dalam menghasilkan kolaj,
buku skrap, folio, jahitan dan lain-lain.



0 comments:

Post a Comment