Pages

Subscribe:

Sunday, 8 June 2014

KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AL-QURAN



Aplikasi kaedah Talaqqi dan Musyafahah bagi hasil pembelajaran aras satu. (Ayat bacaan)

Hasil pembelajaran aras satu disasarkan kepada semua pelajar yang terdapat dalam kelas, merangkumi semua tahap pencapaian pelajar iaitu lemah, sederhana dan pandai. Bagi mencapai hasil pembelajaran aras satu, menggunakan kaedah talaqqi dan musyafahah, guru memulakan pengajaran dengan membaca ayat-ayat bacaan al-Quran.
- Guru memperdengarkan bacaan al-Quran dari bacaan guru sendiri supaya pelajar dapat memerhatikan pergerakan bibir dan sebutan guru.
- Guru mempamerkan ayat-ayat dari surah yang diajar melalui LCD, kad carta atau kad manila. Setelah mempamerkan ayat-ayat tersebut, guru membaca ayat-ayat tersebut dan meminta pelajar mengikut bacaan guru.
- Guru meminta pelajar membaca ayat secara kelas, kumpulan dan individu. Semasa pelajar membaca ayat, guru perlu memerhati dan mendengar dengan teliti sebutan pelajar untuk mengesan pelajar yang dapat membaca dan pelajar yang masih belum boleh menguasai bacaan.
- Guru mengumpulkan pelajar dalam kumpulan kecil bertujuan membimbing mereka membaca dengan bacaan yang betul dari segi sebutan dan tajwid. Guru membaca, pelajar diminta memerhati gerak bibir guru kemudian mengikut bacaan guru. Guru membetulkan bacaan pelajar sekiranya terdapat kesalahan dalam sebutan dan tajwid.
Melalui kaedah ini, hasil pembelajaran aras satu dapat dicapai oleh guru dengan berkesan kerana pelajar dapat membaca ayat al Quran dengan betul mengikut sebutan guru. Guru juga dapat membetulkan sebutan dan bacaan pelajar semasa menyampaikan pengajaran dan pembelajaran. Bagi mencapai hasil pembelajaran aras satu, guru perlu memastikan semua pelajar dapat membaca ayat yang diajar oleh guru pada hari tersebut.

Aplikasi kaedah talaqqi dan musyafahah bagi hasil pembelajaran aras dua. (Ayat bacaan)
Bagi mencapai hasil pembelajaran aras dua, (pelajar mampu menghafaz ayat dengan betul dan fasih) guru boleh menggunakan kaedah talaqqi musyafahah ini dengan berpandukan kepada beberapa langkah semasa menyampaikan pengajaran dan pembelajaran.
-           Guru memaparkan ayat-ayat al Quran di carta atau di LCD, kemudian guru membaca ayat tersebut. Guru meminta pelajar memerhati gerak bibir guru di samping pelajar melihat ayat yang tertera di LCD.
-           Guru meminta pelajar membaca ayat di LCD sambil guru meneliti bacaan pelajar dari segi sebutan atau makhraj dan tajwid.
-           Setelah guru berpuas hati dengan mutu bacaan pelajar guru meminta pelajar membaca ayat-ayat tersebut di hadapan kelas.
-           Guru perlu memastikan pelajar dapat membaca ayat dengan betul dan fasih.
-           Guru boleh menguji pelajar dengan meminta mereka membaca di hadapan kelas atau di hadapan guru.

Aplikasi kaedah talaqqi dan musyafahah bagi hasil pembelajaran aras tiga. (Ayat bacaan).
Aplikasi kaedah talaqqi dan musyafahah bagi hasil pembelajaran aras tiga (pelajar mampu membaca ayat dengan bertajwid), guru boleh menyampaikan pengajaran dan pembelajaran mengikut langkah-langkah tertentu.
- Guru memperdengarkan kepada pelajar ayat bacaan atau ayat hafazan melalui CD. Guru meminta pelajar memerhati ayat tersebut di mushaf al Quran serta mengikut bacaan secara perlahan.
- Guru mengulang beberapa kali bacaan ayat tersebut sehingga pelajar dapat menguasai ayat tersebut. Guru meminta pelajar membaca ayat tersebut secara kumpulan dan individu.
- Guru meminta pelajar yang telah betul bacaannya dari segi makhraj dan tajwid, memperdengarkan bacaan di hadapan kelas.

Aplikasi kaedah latih tubi bagi hasil pembelajaran aras satu. (Ayat hafazan)

- Guru menayangkan LCD yang mengandungi ayat-ayat al Quran yang akan dipelajari. Guru membaca ayat tersebut tiga kali dan meminta pelajar mendengar bacaan guru dengan teliti kemudian mengikut bacaan guru.
- Guru meminta pelajar mengulangi bacaan tiga kali secara kelas dan kumpulan. Untuk menarik minat pelajar, guru memperdengarkan bacaan al Quran oleh qari yang terkenal dari cakera padat.
- Guru menggunakan pita rakaman untuk merakam bacaan pelajar kemudian guru memperdengarkan bacaan tersebut kepada pelajar
- Guru membetulkan kesalahan pelajar dan meminta mereka membaca secara latih tubi hingga dapat menghafaz ayat dengan betul.

Aplikasi kaedah latih tubi bagi hasil pembelajaran aras dua. (Ayat hafazan)
- Guru meminta pelajar membaca ayat secara kelas dan kumpulan. Guru menyoal pelajar tentang hukum tajwid yang terdapat dalam ayat yang dibaca melalui LCD. Guru menerangkan hukum tajwid yang masih belum dipelajari kepada murid dan menerangkan cara bacaan bagi hukum tersebut.
- Pelajar membaca ayat mengikut guru dengan bacaan bertajwid yang betul. Pelajar diminta membaca ayat tersebut secara latih tubi iaitu berulang-ulang sebanyak tiga kali.
- Guru meminta pelajar menghafaz ayat secara individu. Guru perlu memastikan pelajar dapat menghafaz ayat dengan betul dan bertajwid.

Aplikasi kaedah latih tubi bagi hasil pembelajaran aras tiga. (Ayat hafazan)
- Guru meminta pelajar membaca ayat yang dipaparkan di LCD, pelajar membaca secara kumpulan mengikut tahap pelajar.
- Pelajar dalam kumpulan berlatih tubi menghafaz ayat secara berpasangan berperingkat-peringkat bermula dengan satu ayat, sehingga dapat menghafaz dengan betul dan fasih.
- Guru meminta pelajar dari kumpulan pandai membaca ayat dengan bertajwid dan meminta pelajar menyebut nama hukum tajwid yang terdapat dalam ayat yang dibaca.
- Guru meminta pelajar menghafaz ayat seorang demi seorang membaca di hadapan guru. Guru perlu memastikan pelajar menghafaz ayat dengan makhraj yang betul dan bertajwid.

Aplikasi kaedah tasmik bagi hasil pembelajaran aras satu.(Ayat bacaan)

-           Guru meminta pelajar membaca ayat yang telah dipelajari secara kelas dan kumpulan secara kuat dan nyaring.
-Guru mendengar bacaan pelajar dengan teliti supaya dapat mengesan kesalahan dalam bacaan pelajar.
-Guru meminta pelajar membaca ayat secara individu. Pelajar membaca bergilir-gilir secara individu.
-Guru meneliti bacaan pelajar dan memperbetulkan kesalahan pelajar.
-Guru perlu memastikan semua pelajar dapat membaca ayat dengan betul.
Aplikasi kaedah tasmik bagi hasil pembelajaran aras dua (Ayat bacaan)
-Guru meminta pelajar membaca ayat secara kumpulan. Guru mendengar bacaan pelajar dengan teliti dan memperbetulkan bacaan murid.
-Pelajar diminta membaca ayat secara individu dengan suara kuat di hadapan guru.
-Guru meneliti bacaan pelajar dan membuat pembetulan serta merta kesalahan pelajar.
-Guru menyoal pelajar tentang kalimah dan ayat yang mengandungi bacaan panjang dan pendek.

-Pelajar menjawab soalan guru secara lisan. Guru memberi bimbingan kepada pelajar sekiranya murid tidak menjawab soalan guru dengan tepat.
-Guru perlu memastikan pelajar dapat menguasai bacaan dengan betul mengikut hukum tajwid.

Aplikasi kaedah tasmik bagi hasil pembelajaran aras tiga.(Ayat bacaan)

-Guru meminta pelajar membaca ayat secara kumpulan. Pelajar dikumpulkan mengikut tahap pencapaian. Guru mendengar bacaan pelajar dengan teliti.
-Pelajar diminta membaca ayat secara individu dengan suara kuat di hadapan guru.
-Guru meneliti bacaan pelajar dan membuat pembetulan serta merta kesalahan pelajar.
-Guru menyoal pelajar tentang hukum tajwid yang terdapat dalam ayat yang dibaca.
- Pelajar menjawab soalan guru secara lisan. Guru memberi bimbingan kepada murid sekiranya murid tidak menjawab soalan guru dengan tepat.
- Pada aras ini, guru perlu memastikan pelajar telah dapat menguasai bacaan dengan betul, fasih dan bertajwid

Aplikasi kaedah soal jawab bagi hasil pembelajaran aras satu. (Ayat hafazan)
- Guru mempamerkan carta mengandungi ayat dan meminta pelajar membaca secara senyap
-Guru membaca ayat dengan kuat dan meminta semua pelajar mengikut bacaan guru.
-Guru mengulang beberapa kali ayat tersebut dan meminta pelajar mengikut bacaan guru secara kumpulan.
- Guru meminta pelajar mengecam kalimah dan potongan ayat supaya mudah mengingat untuk aktiviti menghafaz ayat.
-Bersoal jawab tentang hafazan surah dari segi menyambung ayat yang dibaca.
-Guru membaca permulaan ayat dan meminta pelajar menyambung ayat tersebut. Untuk menarik minat pelajar, guru menyoal pelajar yang paling cepat menghafaz ayat.
- Guru perlu memastikan semua pelajar dapat menghafaz ayat yang dipelajari dengan betul.

Aplikasi kaedah soal jawab bagi hasil pembelajaran aras dua. (Ayat hafazan)

- Guru memaparkan ayat hafazan di LCD dan memperdengarkan bacaan dari qari terkenal. Guru mengulang beberapa kali bacaan tersebut.
- Guru meminta pelajar mengikut bacaan dan seterusnya menghafaz ayat tersebut.
- Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan kecil berpasangan untuk tujuan menghafaz ayat. Guru meminta pelajar menghafaz berpasangan, pasangan pelajar diminta meneliti bacaan pasangan masing-masing untuk dan membetulkan jika terdapat kesalahan bacaan rakan mereka.
- Pelajar diminta memerhati tanda bacaan dan hukum tajwid yang terdapat dalam ayat.
- Guru memulakan sesi soal jawab tentang tanda bacaan dan hukum tajwid. Pelajar menyebut hukum tajwid dan membaca kalimah yang mengandungi hukum tajwid tersebut. Guru memperbetulkan sebutan atau bacaan pelajar.
- Pada aras ini, pelajar perlu menguasai bacaan di samping mengenal hukum tajwid yang terdapat dalam ayat.

Aplikasi kaedah soal jawab bagi hasil pembelajaran aras tiga. (Ayat hafazan)

- Guru meminta pelajar menghafaz ayat secara kumpulan dan individu dengan suara yang nyaring. Guru membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh pelajar.
- Pelajar menghafaz ayat secara berulang-ulang sehingga dapat menghafaz dengan fasih.
-Guru menggunakan kaedah soal jawab untuk memastikan pelajar mengetahui hukum tajwid yang terdapat dalam ayat, serta menguasai hafazan dengan cara bertajwid.
-Pada aras tiga, guru perlu memastikan pelajar dapat menghafaz ayat dengan betul dan fasih serta bertajwid.
6.2       Aplikasi kaedah penerangan dalam pengajaran.
Aplikasi kaedah penerangan bagi hasil pembelajaran aras satu.
(Ayat kefahaman)
- Guru memperdengarkan bacaan contoh melalui pita rakaman
-           Pelajar diminta membaca ayat kefahaman yang akan dipelajari. Guru meminta semua pelajar meneliti kalimah dan ayat yang dibaca.
-           Guru menerangkan maksud ayat dengan menerangkan pengertian kalimah.
-           Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai erti ayat dan maksud keseluruhan ayat ( pengertian hidayah dan rahmat Allah).
-           Murid menyenaraikan isi penting maksud ayat.

Aplikasi kaedah penerangan bagi hasil pembelajaran aras dua.
(Ayat kefahaman)
-           Guru meminta pelajar menyebut erti ayat.
-           Guru menerangkan tentang isi-isi penting dalam ayat kefahaman ( cara mendapat hidayah Allah )
-           Guru meminta pelajar berbincang dalam kumpulan (ciri-ciri orang yang mendapat hidayah Allah).
-           Pelajar membentangkan hasil perbincangan mengikut kumpulan.
-           Guru mengulas dan memberi penerangan tentang hasil perbincangan pelajar.

Aplikasi kaedah penerangan bagi hasil pembelajaran aras tiga.
(Ayat kefahaman)
-Guru memberi penerangan tentang isi pelajaran maksud ayat ( akibat orang yang tidak mendapat hidayah)
-Guru meminta pelajar menyebut semula isi pelajaran yang telah disampaikan oleh guru.
-Guru meminta pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan tentang isi pelajaran ( maksud ayat )
-Murid menyenaraikan isi perbincangan ( ciri-ciri orang yang tidak mendapat hidayah Allah)
-Guru mengulas pembentangan pelajar dan memberi penerangan tentang isi pelajaran seterusnya (perkara yang perlu dilakukan untuk memperoleh hidayah Allah)


0 comments:

Post a Comment